Branding Traject: start altijd met de why

Waarom voelen mensen zich verbonden met jou en je merk? Welk verhaal van jou kennen ze, en welke emoties roept jouw merk op? Weet je het antwoord niet, dan is het tijd om het verhaal achter jouw merk te verbeteren. Oftewel, een branding traject. De Golden Circle van Simon Sinek is daarvoor de perfecte methode. Pas als jouw verhaal staat, kun je uitpakken met kleuren, logo´s en andere belangrijke zaken voor branding.

De wetenschappelijke kennis over de manier waarop mensen keuzes maken is de laatste jaren snel gegroeid.

Wat blijkt:

95% van alle keuzes die wij maken zijn gebaseerd op emoties en onbewuste processen. Slechts 5% van onze keuzes maken we bewust.

Neurowetenschapper Antonio Damasio toonde aan dat de meeste keuzes worden gemaakt op basis van emoties en steeds meer onderzoeksresultaten onderbouwen deze mening.

Misschien herken je dit:

‘Ook al is de Windows computer zwaarder uitgerust, ik koop een Apple’

Het zijn onze gut feelings die bij het maken van een keuze de knoop doorhakken. Geen wonder dat neuromarketing steeds vaker wordt ingezet door bedrijven om meer business te genereren.

Brandingstraject keuzes maken

 

What´s YOUR story, morning glory?

Emoties maken of kraken dus iemands besluit om met jou of jouw product of dienst in zee te gaan.

Welke emotie wil jij overbrengen met jouw merk?

Om het antwoord op deze vraag helder te krijgen, kun je het Golden Circle-model gebruiken. Deze methode, ontwikkeld door auteur en influencer Simon Sinek, helpt om duidelijk te krijgen wat jouw missie is en hoe jij je kunt onderscheiden van je concurrenten.

Ja, je kunt net als veel andere bedrijven even een nieuwe frisse kleur of logo uitkiezen. En weer 5 jaar verder gaan, zonder je verhaal hoeven te vertellen. Maar hoe groot zou het succes zijn als je wél echt nadenkt over jouw storyline en missie en op basis daarvan het design invult?

Wat ik heb gemerkt bij klanten is dat wanneer ze hun missie en bestaansrecht scherp voor ogen hebben, er iets essentieels veranderd in hun houding en werkwijze.

Dat gebeurde toen ik een Golden Circle sessie organiseerde voor diverse medewerkers en managers van een bedrijf. Tijdens deze sessie ontdekte een medewerker die haar ontslag net had ingediend eindelijk het verhaal en de missie van het bedrijf. En riep spontaan uit: als ik dít had geweten, was ik misschien wel gebleven!

De positieve veranderingen wanneer je jouw verhaal aanscherpt zijn:

  • Je wordt weer trots op jouw bedrijf;
  • Jouw klanten voelen jouw trots en willen onderdeel zijn van jouw succes;
  • Jouw personeel werkt met een intrinsieke motivatie aan de bedrijfsdoelen;
  • Het geeft focus: je kunt je richten op wat belangrijk is, de randzaken vallen weg.

If you are not intentional in defining your brand, the market will define it for you.

Zo ontdek je de WHY van jouw bedrijf

Een voorbeeld van een merk die durft te staan voor wie ze zijn, en die emoties op durft te roepen is Nike. Nike zet zich in tegen sociale ongelijkheid. Samen met American football-Quarterback Colin Kaepernick roept het merk ons via deze video op om lef te hebben. Lef te hebben om anders te zijn.

Brandingstraject Nike

Nike zet zichzelf neer als een modern merk, die zich ín de maatschappij beweegt en niet simpelweg commerciële doelstellingen nastreeft.

Een merk dat nog worstelt met branding is De Belastingdienst. Het is nog een hele klus om deze overheidsorganisatie klantgericht te maken, lazen wij ook in dit blog van Frankwatching.

Niet dat ze geen emotie oproepen: we kennen allemaal de angst van het vinden van een blauwe envelop in de brievenbus. Maar juist die emotie wil de Belastingdienst veranderen. Het bedrijf is klaar voor een branding traject.

Hoe ga jij jouw branding traject in?

Tip: start met het definiëren van jouw WHY.

Dit doe je door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Als ik dit voor elkaar krijg, word ik zielsgelukkig…
  • Hier kun je mij ‘s nachts voor wakker maken…
  • Hier ga ik harder voor lopen…
  • Eigenlijk word ik heel gelukkig als ik een klant kan helpen met…
branding start with why kite transparent

Minimum Viable Brand

Heb je jouw WHY scherp, dan heb je het basisingrediënt voor een superkrachtig bedrijfsverhaal én merkbelofte te pakken. Dat is de basis voor een branding traject. Daarna hoef je alleen nog maar de HOW (werkwijze) en WHAT in te vullen (oftewel jouw artefacts, dit zijn alle kleine losse fysieke en virtuele uitingen, van iconen, logo´s, kleuren tot evenementen zoals een hacketon).

Mijn advies: maak een Minimum Viable Brand.

Een minimum viable brand is net als een minimum viable product, oftewel een product met net genoeg kenmerken om waarde toe te voegen voor vroeg aansluitende klanten.

minimum viable brand kite transparent

Maar bij een Minimum Viable Brand start je bij het verhaal van jouw bedrijf, bij de WHY.

Het verhaal van Albert Heijn bijvoorbeeld, die in 1887 van zijn vader Jan Heijn diens kruidenierszaak in de Kerkbuurt van Oostzaan overnam. Of het verhaal van Deen en Rob Wagemaker, die in Duitsland spullen opkoopten en verkochten in hun winkeltje Action.

Zodra jouw verhaal ook in een paar aansprekende zinnen past, dan pas komt het logo, de kleur en het drukwerk en alle andere zaken die bij jouw verhaal en missie passen.

Jouw verhaal ontdekken en verbeelden

Sta jij op het punt om een bedrijf te starten?

Of zoek je een creatieve partner voor een branding traject?

KITE media helpt jou graag verder. Wij hebben al vele bedrijven geholpen met hun branding traject en het ontdekken van hun missie en verhaal.

Wat ik vaak met klanten doe is allerlei creatieve inslagen zoeken om hun lievelingsverhaal te ontdekken.

  • Welke rol speelt jouw merk in het leven van klanten?
  • Welk verhaal of metafoor verbeeld dat goed?
  • Wat heb je meegemaakt wat jouw (potentiële) klanten ook hebben meegemaakt?

Óns verhaal gaat trouwens over tegenwind. En over kwetsbaarheid. Vanuit die positie de weg naar succes vinden en groeien, daar kun je óns ´s nachts voor wakker maken.

Wist je dat vliegers het beste opstijgen als ze tegenwind vangen?
Dat geldt ook voor de weg naar succes, als je het ons vraagt.

Bij tegenwind worden de meest succesvolle merken geboren. Jezelf kwetsbaar durven opstellen, durven falen is voor ons van groot belang in een branding traject. Daarom stellen wij ons ook kwetsbaar op richting klanten. Wij werken namelijk met klanten die op zoek zijn naar verandering. En verandering komt altijd vanuit een ontevredenheid ergens over. Of een diepe wens om dingen anders, en beter te doen.

Sta jij open voor een bureau dat jou via de weg van branding begeleidt in een verandertraject?

Neem dan gerust contact met ons op via roald@kitemedia.nl.

Sinds 2001 vertellen wij verhalen met beelden, maken we sterke merken, ontwerpen we interactie voor sites en apps, brengen we je doelgroep in beweging met animatie en video.

Bronnen gebruikt voor dit artikel

  • Hoe mensen keuzes maken, de psychologie van het beslissen W.L. Tiemeijer
  • Start With The Why, Simon Sinek

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerd

maak het waar

met opmerkelijke branding, websites & campagnes

Design

Campagnes

Bezoekadres

Wil je worden opgemerkt?

Neem contact op