Wat zijn de Big Bang Beans? Een nieuwe wonderboon waarvan je spontaan meer vet gaat verbranden? Als voedingskundige wekte deze kleurige geanimeerde poster mijn interesse. Want zover ik weet ga je van bonen gewoon meer scheten laten en misschien door de vezels heb je een betere vertering, maar verder niet. Er staat een emailadres op, maar verder geeft de poster geen enkele informatie over het product zelf. Het bleek om een fictieve campagne te gaan van JCDecaux om de effectiviteit en het bereik van de buitenreclames te meten. In 2008 deden ze ook zo’n onderzoek, maar dan met Gletsi Ice, een nieuw soort ijs.
Commercieel directeur Bart de Vries zegt dat het belangrijk is naast de standaard onderzoeken ook zelf het effect van buitenreclame te meten. door de Big Bang Beans campagne zijn ze nu extra overtuigd dat het een krachtig medium is, zeker om een onbekend merk op de kaart te zetten. Zeker door de toename van smartphones en mobiel internet kan er meteen over worden gegaan tot actie. Het juiste ontwerp en de goede boodschap is wel cruciaal. Big Bang Beans toont aan dat humor de beslissingen van consumenten kan beïnvloeden. Ook moet het product goed vindbaar zijn online met bijvoorbeeld google advertenties.
De resultaten van het onderzoek waren op de 6e campagnedag:
- +22.000 zoekopdrachten via Google
- Doorklikpercentage: 30% (volgens Google is >3% goed, >10% bijzonder goed)
- +10.000 unieke rechtstreekse bezoekers op www.bigbangbeans.nl (webadres stond niet op de poster alleen een emailadres)
- 77% van de zoekopdrachten zijn gedaan via mobiele apparaten (68% smartphones, 9% tablets)
- Hoge frequentie zoekopdrachten tussen 07.00 – 1.00, gezien het mobiele zoekgedrag blijkt dat deze campagne 16 uur per dag een hoog bereik genereerde
- Bereik #BigBangBeans: +50.000 met hoogste piek tijdens de eerste twee campagne dagen