Big Bang Beans

Wat zijn de Big Bang Beans? Een nieuwe wonderboon waarvan je spontaan meer vet gaat verbranden? Als voedingskundige wekte deze kleurige geanimeerde poster mijn interesse. Want zover ik weet ga je van bonen gewoon meer scheten laten en misschien door de vezels heb je een betere vertering, maar verder niet. Er staat een emailadres op, maar verder geeft de poster geen enkele informatie over het product zelf. Het bleek om een fictieve campagne te gaan van JCDecaux om de effectiviteit en het bereik van de buitenreclames te meten. In 2008 deden ze ook zo’n onderzoek, maar dan met Gletsi Ice, een nieuw soort ijs.

Commercieel directeur Bart de Vries zegt dat het belangrijk is naast de standaard onderzoeken ook zelf het effect van buitenreclame te meten. door de Big Bang Beans campagne zijn ze nu extra overtuigd dat het een krachtig medium is, zeker om een onbekend merk op de kaart te zetten. Zeker door de toename van smartphones en mobiel internet kan er meteen over worden gegaan tot actie. Het juiste ontwerp en de goede boodschap is wel cruciaal. Big Bang Beans toont aan dat humor de beslissingen van consumenten kan beïnvloeden. Ook moet het product goed vindbaar zijn online met bijvoorbeeld google advertenties.

De resultaten van het onderzoek waren op de 6e campagnedag:

  • +22.000 zoekopdrachten via Google
  • Doorklikpercentage: 30% (volgens Google is >3% goed, >10% bijzonder goed)
  • +10.000 unieke rechtstreekse bezoekers op www.bigbangbeans.nl (webadres stond niet op de poster alleen een emailadres)
  • 77% van de zoekopdrachten zijn gedaan via mobiele apparaten (68% smartphones, 9% tablets)
  • Hoge frequentie zoekopdrachten tussen 07.00 – 1.00, gezien het mobiele zoekgedrag blijkt dat deze campagne 16 uur per dag een hoog bereik genereerde
  • Bereik #BigBangBeans: +50.000 met hoogste piek tijdens de eerste twee campagne dagen
De campagne liep van 18 – 25 februari. Het is een poster met een grappige lading en leuke kleurtjes. De poster springt goed in het oog, is herkenbaar en wekt nieuwsgierigheid. Misschien niet geheel representatief, als je naar de reguliere posters in abri’s kijkt. JCDecaux heeft natuurlijk een maximaal bereik door heel Nederland, terwijl sommige adverteerders juist alleen op bepaalde locaties willen adverteren. Toch vind ik het een leuk en interessant onderzoek, waar adverteerders zeker aandacht aan moeten besteden. Zeker nu alles vooral digitaal moet zijn. Dus wanneer je gebruik maakt van JCDecaux, zorg ook voor een goede SEO/SEA manager voor de online ondersteuning. Want wanneer je niet vindbaar bent, na een geslaagde buitenreclame, heeft het ook geen effect.Maar op de echte wonderbonen die “vet verbranden” moeten we toch nog even wachten denk ik. Maar wanneer je met een nieuw product (levensmiddel of non-food) op de markt wil komen, blijkt dit een effectieve manier te zijn om de doelgroep te bereiken.

bron: https://ilonajurtschenko.wordpress.com

Gerelateerd

De Samenwerkcoach - Johan Slagboom

De Samenwerkcoach

‘Wij voelden ons ontzorgd’ Johan Slagboom Ook in deze opdracht voor branding voor De samenwerkcoach hebben we de samenwerking met Kitemedia als zeer prettig ervaren.

Lees verder
Gerko Tempelman - Stroom Amsterdam

Stroom Amsterdam

‘Vanaf moment één voelden we ons serieus genomen en in goede handen.’ Gerko Tempelman Kitemedia heeft Stroom Amsterdam voortreffelijk geholpen met het ontwikkelen van een

Lees verder

maak het waar

met opmerkelijke branding, websites & campagnes

Design

Campagnes

Bezoekadres

Wil je worden opgemerkt?

Neem contact op